استاندار خراسان رضوی: شورا‌ها نماد حضور مردم در مدیریت کشور هستند وضعیت دیزدر، باز هم پیچیده‌تر | حق و حقوق بهره‌بردار هم به ابهامات پرونده معدن دیزدر اضافه شد نژادحسین: توسعه ورزش حاشیه شهر، در دستور‌کار شورای اسلامی است رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کار شورا یک فضیلت انسانی است حاجی‌بگلو: اتفاقات جز با همفکری شکل نمی‌گیرد اعمال قانون ۱۸۵۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری سی‌وسومین نشست مدیران عامل سازمان‌های سیما و منظر کلانشهر‌های کشور در مشهد راهبرد‌های شورای ششم با تمرکز بر مردم پیش‌بینی بهره‌برداری از بوستان بانوان طرق تا پایان سال ۱۴۰۳ کیفیت هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار قرار گرفت (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) انتخاب شورا‌ها گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی است نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد ویدئو | علیزاده: افزایش بودجه مناطق کم برخوردار در شورای ششم امید آفرین بود ویدئو | ضمیری: شورای ششم پس از ۱۶ سال طرح تفصیلی مشهد را به سرانجام رساند ویدئو | دائمی: توجه ویژه به سلامت مردم، هدف شورای ششم در زمان آغاز فعالیت ما بود ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد
سرخط خبرها

حرم رضوی، محور عزاداری های دهه آخر ماه صفر

  • کد خبر: ۷۷۳۵
  • ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۱
حرم رضوی، محور عزاداری های دهه آخر ماه صفر
حرم مطهر رضوی که محور اصلی تمامی برنامه‌های دهه آخر ماه صفر است، برنامه‌های مختلفی را برای ایام عزای شهر مشهد تدارک دیده است.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه برای نخستین بار با هماهنگی‎ها و برنامه‎ریزی‌های انجام شده ورود هیئت‌های مذهبی با لوازم و ادوات عزاداری به حرم مطهر رضوی ممکن شده است، گفت: تاکنون به دلیل ازدحام جمعیت زائران و مجاوران و حفظ شرایط امنیتی مناسب برای خیل عظیم زائران اجازه حمل ادوات و تجهیزات عزاداری همچون طبل و سنج برای هیئت‌های مذهبی به حرم مطهر وجود نداشت.
مصطفی خاکسارقهرودی افزود: این اقدام بنا به درخواست متعدد هیئت‌های مذهبی صورت می‌گیرد و آستان قدس رضوی برای ایجاد تعامل بیشتر با هیئت‌های مذهبی امسال در ۳ روز پایانی ماه صفر اجازه ورود ملزومات عزاداری را داده است.
وی ادامه داد: برای رفاه حال زائران هیئت‌هایی که ادوات به همراه دارند، اجازه ورود به صحن انقلاب را نخواهند داشت و بعد از ورود به حرم مطهر در صحن‌های هدایت و جامع رضوی به عزاداری خواهند پرداخت.
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی نیز در تشریح برنامه ‏های سخنرانی و عزاداری حرم مطهر رضوی در ایام رحلت جان‌گداز پیامبر اعظم (ص) و شهادت امام حسن (ع) اظهار کرد: برنامه‌های شب ۲۸ صفر در ۲ بخش تدارک دیده شده است؛ نخستین مرحله این برنامه‌ها امروز از ساعت ۱۷:۳۰ با قرائت زیارت امین ا... و مداحی احمد واعظی، ابراهیم قانع و مهدی رسولی آغاز می‏ شود و در ادامه حجت الاسلام رفیعی به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.
به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام حسین شریعتی نژاد با اشاره به اینکه برنامه عزاداری با محوریت رواق‌های امام خمینی (ره) برگزار می‏ شود، افزود: بخش دوم برنامه با حضور مرثیه سرایان آذری از ساعت ۲۰:۳۰ با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مهدوی اصفهانی و مرثیه سرایی مداحان آذری برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در شب رحلت رسول ا... (ص) و شهادت امام‌حسن (ع) زائران زیادی در حرم مشرف هستند و به همین منظور در شبستان‎های مسجد گوهرشاد، خیمه امت، رواق دارالهدایه، دارالحجه، حضرت زهرا (س) و دیگر اماکن متبرکه برنامه عزاداری و سخنرانی دایر است.
شریعتی نژاد درباره برنامه ‏های روز ۲۸ صفر اظهارکرد: ویژه برنامه روز رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام‌حسن (ع) نیز از ساعت ۹ صبح در رواق امام خمینی (ره) آغاز خواهد شد. در این برنامه آیت ا... علم الهدی، نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی، سخنرانی خواهند کرد و در ادامه مداحان و ذاکران خاندان عصمت و طهارت به روضه خوانی می‌پردازند. وی با تأکید بر اینکه قرائت زیارت پیامبر (ص) در حرم رضوی صورت خواهد گرفت، افزود: آیت ا... کازرونی سخنران برنامه عزاداری بعد از نماز ظهر در رواق امام خمینی (ره) است و بعد از سخنرانی، آقایان امیر عارف، سیدحسین محمدنیا، سیدحجت بحرالعلوم و سعید قانع به مدیحه سرایی و سینه زنی خواهند پرداخت. وی بیان کرد: در سالروز رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن (ع) افزون بر برنامه رواق امام خمینی (ره) برنامه اجتماع عظیم عزاداران در روز ۲۸ صفر با عنوان «به شوق مدینه» با حضور هیئت‎های مذهبی و عموم زائران بعد از نماز ظهر و عصر در صحن جامع رضوی برگزار می‌شود.
شریعتی نژاد در ادامه به برگزاری ویژه برنامه روز شهادت امام رضا (ع) اشاره کرد و گفت: این مراسم در رواق امام‌خمینی (ره) برگزار می‌شود و سخنرانی آیت ا... علم الهدی، آیت ا... کازرونی و حجج اسلام دِهشت و حسینی خراسانی ازجمله برنامه‌های این مراسم است.
وی اضافه کرد: از برنامه‌های دیگری که در این ایام در پیش داریم، آیین خطبه خوانی شب شهادت امام رضا (ع) است که ساعت ۱۸ دوشنبه ششم آبان ماه با حضور مسئولان، مردم و خادمان رضوی در صحن انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد. معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی افزود: مراسم شام غریبان امام‌رضا (ع) امسال نیز همچون سال‌های گذشته با حضور تولیت آستان قدس رضوی، بعد از نماز مغرب و عشا از محل سازمان مرکزی آستان قدس رضوی با حضور خادمان بارگاه منور رضوی برگزار خواهد شد که در این ویژه برنامه خدام بارگاه رضوی به همراه خیل عظیم زائران به سمت حرم مطهر امام رضا (ع) حرکت می‌کنند. برگزاری شب شعر «رسم دعبل» از دیگر برنامه‌هایی است که شریعتی نژاد به آن اشاره و اظهار کرد: این مراسم در ایام دهه پایانی ماه صفر هر شب ساعت ۲۰ با حضور شاعران آیینی از سراسر کشور در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد.
وی تصریح کرد: همچنین ۱۴ برنامه «پرسمان رضوی» هم برای ایام دهه آخر ماه صفر در نظر گرفته شده است که این برنامه‌ها در صحن جمهوری و رواق دارالحجه (عج) برگزار می‌شود.
معاون تبلیغات آستان قدس رضوی اظهار کرد: اجتماع بزرگ هیئت‌های مذهبی روز ۲۸ صفر در صحن جامع رضوی از دیگر برنامه‌های دهه آخر ماه صفر است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->